YOU TUBE BAR

Loading...

joi, 24 martie 2011

nasterea Athenei

Cum a venit pe lume Athena, zeita sfanta a intelepciunii? Se spune ca ea s-a nascut din teasta lui Zeus Olimpianul, ca era imbracata cu o armura si inarmata cu o lance si ca avea ochii verzi-albastri. Ampelius ne spune ca au existat cinci denumiri ale Atenei, cinci locuri in care ea s-ar fi nascut. Sa-l ascultam :
“Minervae cinci : prima fiica lui Vulcan, de unde si-a tras obarsia civilizatia ateniana ; a doua fiica Nilului asa cum o denumesc egiptenii, a treia fiica lui Jupiter, care se ocupa cu treburile razboiului, a patra fiica Soarelui, a cincea fiica Titanidei si a lui Pallantis, de unde i se spune si Pallas.”
Se spune ca Ursitoarele ( Moirele ) i-au prezis lui Jupiter ca va fi rasturnat de la putere de pruncul zeitei Metis. Atunci el a inghitit-o pe Metis cu tot cu copilul cel nenascut. La vremea sorocita ca acest copil sa vina pe lume, Jupiter a simtit o durere napraznica in cap. Atunci l-a chemat pe Vulcan si i-a poruncit sa-i despice teasta pentru a vedea de ce il doare. Astfel, dupa ce Vulcan a lovit cu securea capul lui Jupiter, din creierul acestuia a iesit Minerva, zeita intelepciunii, zeita cu ochii de azur, imbracata mereu cu platosa si coif, avand in mana dreapta o lance. Semnele ei au fost lancea, maslinul, dar mai ales bufnita.
Despre nasterea Athenei din teasta lui Jupiter ne spune si Lucian de Samosata in opera sa Dialogurile zeilor : Hefaistos si Zeus (cap VIII). Sa-l ascultam :
“Hefaistos: Ce trebuie sa fac, Zeus ? Am sosit, cum mi-ai cerut, aducand cu mine securea atat de bine ascutita, incat, la nevoie, ar putea dintr-o lovitura sa despice si-o piatra.
Zeus: Prea bine, Hefaistos ! Haide, crapa-mi capul cu securea ! (…).
Hefaistos: Macar ca nu vreau, am sa lovesc totusi. Dar ce vad? O fecioara inarmata. Vai, Zeus, ce chinuri iti framantau creierii ! Fata noastra face intr-una sarituri, joaca pyrrhicul, agita scutul si se pregateste s-arunce lancea, parc-ar fi stapanita de-o pornire zeiasca ! Are ochii verzi-albastrui, iar coiful ii sporeste frumusetia.”
Pe Athena a preamarit-o si Homer intr-un imn al sau. El spune ca ea s-a nascut din creierul lui Zeus Olimpianul. Sa-l ascultam :
“Incep s-o preamaresc pe Pallas Atena, strasnica zeita, / Cu ochi de peruzea, mintoasa, cu inima nedomolita, / Tritogenia zamislita de insusi chibzuitul Zeus / Din teasta lui dumnezeiasca : purta razboinica armura / De aur sclipitor.”
Dar ce spune Hesiod in opera sa Theogonia despre nasterea zeitei Athena din teasta lui Zeus :
“Zeus, regale divin, si-alese intai pe Metis ca sotie / Ea vru s-o nasca pe zeita cu ochi verzi-albastri – Athena, / Dar dupa multe viclesuguri, Zeus izbuti s-o amageasca, / Si-n pantece o gazdui (…) Caci Metis fost-a harazita sa aiba doar copii mintosi : / In primul rand Tritogenia cu verzi-albastri ochi, fecioara (…).”
Astfel a iesit pe lume Athena din creierul lui Zeus. Despre ea Sallustius spunea ca face parte din zeii care pazesc lumea fiind confundata cu eterul. Dar Minerva mai avea o atributie : aceea a vietii pline de intelepciune. Fulgentius ne spune despre Minerva ca ea reprezinta viata teoretica sau supusa intelepciunii, alaturi de cea a actiunii patronata de Junona sic ea a placerii patronata de Venus.
De asemenea, tot Fulgentius, ne spune ca mai intai este viata teoretica deoarece in prima parte a vietii noi ne contemplam in cunoasterea intelepciunii, de acea Minerva s-a nascut din creierul lui Jupiter. Intelepciunea ne apara de ura, spaima, necunoastere, frica si intuneric. Aceste frici au fost intruchipate de antici in Mitul Gorganei. Meduza vine de la cuvantul grecesc meidusan care se traduce prin “ceea ce nu se poate vedea”. Cu ajutorul lui Minerva, Perseu a omorat Gorgana, tot asa cum intelepciunea domina si biruie frica. Se mai spune ca cele trei gorgane reprezinta trei frici sau terori pe care le incearca omul si care izvorasc din suflet. Acestea se numeau Stennus, Euriale si Medusa.
Prima este teroarea care izvoraste din minte, a doua este teroarea care izvoraste din subconstient si a treia este teroarea care se asterne pe chip. Stennus inseamna in limba greaca debilitate sau infirmitate, Euriale inseamna profunzime foarte mare si a treia Medusa inseamna ceea ce nu poate fi privit. Aceste trei gorgane sau spaime au fost biruite cu ajutorul lui Minerva, adica al intelepciunii.
Deci intelepciunea biruie frica si spaima.
Dar sa prezentam si pasajul lui Fulgentius :
“Prima viata este viata teoretica, caci noi ne calauzim cu contemplarea intelepciunii; de aceea se spune ca ea s-a nascut din valtoarea lui Jupiter, pentru ca inteligenta sa fie pusa in creier si sa fie inarmata.Gorgana sa fie pusa in piept ca o imagine a terorii, pentru ca barbatul intelept se bate cu teroarea care salasluieste in piept. Pe crestet se pune coiful pentru ca creierul inteleptului sa fie inarmat”.
Asadar prin intelepciune se biruie orice teama, orice frica si ignoranta. Intelepciunea este ca un foc care lumineaza si incalzeste noaptea. Asadar iata atributiile Minervei, zeita intelepciunii. Ea a avut ca mama pe Metis si s-a nascut din creierul lui Zeus, adica din intelepciunea divina. In cinstea ei, grecii, au instituit jocurile panelenice in care tinerii se intreceau in calorie, in tras cu arcul dar si in manuirea lancei. Atena i-a dat orasului cu acelasi nume maslinul. Pasarea ei preferata era bufnita.