joi, 12 februarie 2009

Conceptul de zeu 1

In randurile care urmeaza vom vorbi despre zei ! Ce sunt zeii ? Cine i-a creat ? Care sunt atributiile lor ? Cum se clasifica zeii ?
Cuvantul zeu vine din grecescul theion ( sau theos ) care inseamna divin. De aici avem si cuvantul theogonie – theos – zeu si gonie – nastere, care inseamna nasterea zeilor.
Despre zei Empedocle are tendinta de a reduce vechiul aparat mitologic sip e zeii olimpieni la forte naturale.
Dar cel mai vechi indiciu al unui zeu personificat in analiza filozofica ar trebui sa-l consideram in identificarea de catre Anaxagora si Diogene a inteligentei ( nous ) ca forta motrice si sursa a finalitatii in cosmologie. Nous era fireste divin ( theion ) , dar ceea ce ii lipsea pentru a fi o zeitate era transcendenta. Epicurienii nu admiteau faptul ca zeii au creat lumea, ci credeau in zei. Conceptul de zeu capata valente extraordinare. Initial zeii erau personificati , iar elementele naturii erau personificate si transformate in zei : Phoebus – Soarele, Mater Tellus – Pamantul etc.
Apoi au fost denumiti Binele Suprem, Forta Creatoare si Divinul care a creat totul.
In cartea sacra Corpus Hermeticum citim : “in primul rand Zeul, in al doilea Lumea, in al treilea Omul.Lumea pentru Om, Omul pentru Zeu. Mintea este in Zeu. Rationamentul in Om. Zeul este bun. Ce este Zeul ? Binele imuabil si absolute.”
Zeii au un nou concept : acela de Bine Suprem de la care pornesc toate lucrurile. Ei salajluiesc in cer, nu pe pamant deoarece cerul este nesupus transformarilor si stricaciunilor, pe cand pamantul si material sunt.
Zeul are mai multe intelesuri :
1. Forta Creatoare care conduce si care a generat toate celelalte lucruri.
2. Forta Invizibila, Omniprezenta, Impersonala care intruchipeaza Binele Absolut si conduce totul.
3. Fiinte asemanatoare oamenilor inzestrate cu puteri paranormale care conduc lucrurile prin vestitorii lor, daimonii.
4. Energii divine, create de Supremul Zeus au Demiurg care isi au salasul in cer, Empireu si care ajuta oamenii.
Despre crearea zeilor de catre Demiurg se spune si in Platon si in Corpus Hermeticum. Iata fragmentele : “Dumnezeu al dumnezeilor, al carui Demiurg sunt eu …” .
“Caci cel dintai si-a facut creatiile din propria Lui esenta primordiala si nemateriala.De unde rezulta in mod natural ca formele ceresti nascute din esenta nemateriala sunt nepieritoare.”
Despre zei se spune ca ei aveau grija de lume fiind buni.
Sallustius in opera sa despre zei si lume spune ca zeii nu sunt separati de Cauza Primordiala ; ca fiecare zeu este bun, imuabil si impasibil si ca zeii sunt buni si ne ajuta mereu.
De asemenea el spune ca zeii nu se bucura, nu sufera, nu pot fi induplecati cu ofrande, nu cedeaza la placer, nu actioneaza la afacerile oamenilor nici in mod pozitiv, nici in mod negative. Despre esenta zeilor se spune ca ea nu are origine, nu sta intr-un loc ci provine din Cauza Primordiala. Practic vorbim de un alt corp decat cel material, de un corp de lumina care iradiaza bunatate.
Acelasi lucru il spune si Ovidiu in opera lui Fastele cand vorbeste despre aparitia zeului Ianus.
“Cand, cu tablite-n maini, framantam astea toate in minte, / Mai luminos mi-a parut al meu camin decat fu. / Ianus cel Sfant, minunat prin dubla-i figura, si-arata / Ochilor mei dintr-odat’ chipul sau cel indoit. / Tot atunci eu ( spune zeul Ianus n.n. ) ce fusesem un bulgar, gramada informa, / Trup si figura de-un zeu vrednice am dobandit.”
Aceasta era esenta zeilor. Ei erau buni si ne ajutau mereu. Dar ei nu puteau cobora pe pamant pentru ca s-ar fi murdarit cu rautatea oamenilor si ar fi devenit rai. Iata ce spune Celsius in acest caz : “Dumnezeu este bun, frumos, fericit ; tot ceea ce este mai frumos, mai bun se afla in Sine. Daca ar cobora printer oameni, n-ar putea face acest lucru fara sa se schimbe. Or, aceasta schimbare se face in mod necesar din bine in rau, din frumos in urat, din fericit in nefericit, din foarte bun in foarte rau. Cine insa doreste o asemenea schimbare ? Dumnezeu este totusi imuabil si aceasta schimbare nu-I convine, deoarece numai lucrurile muritoare au proprietatea de a se schimba si de a putea sa imbrace si alte forme.”
Despre impartirea / clasificarea zeilor tot Sallustius ne spune ca :
“Zeii se impart in zei pamantesti si ultrapamantesti. Zeii ultrapamantesti se impart in trei clase : unii fac esenta zeilor ; altii inteligenta, altii sufletele. Zeii pamantesti se impart in patru clase : unii fac sa fie lumea ; altii ii dau viata ; altii aduc armonie in lume ; altii stau de paza in lume. Si pentru ca in fiecare functie exista inceputul, mijlocul si sfarsitul zeii pamantesti sunt 12 : zeii care fac lumea : Zeus, Poseidon (apa) si Hefaistos (focul) ; zeii care anima lumea sunt : Demetra (timpul), Hera (aerul) si Artemis (luna) ; zeii care dau armonie sunt : Apollo (soarele), Afrodita si Hermes ; zeii care pazesc lumea sunt : Hestia (pamantul), Atena ( eterul ) si Ares.”
Despre zei Seneca spunea : “ Vrei sa fii placut zeilor ? Fii bun ! “Despre indatoriri Strabon spunea : “trei sunt indatoririle cele mai mari ale tinerilor : zeii, parintii si legile.”