ABC
– ul metodelor de strângere de fonduri
Episodul 2
Explicarea termenilor ( 1 )
Am văzut în episodul trecut ce
cuprinde în general un proiect de finanţare. El reprezintă o idee schematizată
a unei probleme sociale, medicale, psihologice a beneficiarilor după o serie de
reguli şi rubrici atent eleborate.
De cele mai multe ori
proiectele de finanţare nu presupun contacte directe cu reprezentanţii firmelor
sau companiilor care oferă finanţare. Există o schemă proprie – model – de
proiect de finanţare pe site-ul x al organizaţiei y care trebuie completată
până la data z ( date line ) şi dusă la adresa k. De regulă, secretara
organizaţiei finanţatoare primeşte formularele completate şi dă un număr de cod
şi un număr de înregistrare unic pentru proiectul x. Întotdeauna trebuie
respectat :
-
Date-line-ul proiectului – termenul limită
-
Cerinţele din model
Dacă proiectul nu este depus în
perioada stipulată în proiect el nu mai este luat în considerare de experţii
organizaţiei finanţatoare. De asemenea cele mai multe proiecte sunt respinse
din 2 motive :
-
Organizaţia aplicantă nu este eligibilă cu activităţile
proiectului x adică nu oferă pachete de servicii strict pentru beneficiarii
pentru care se oferă banii.
-
Cererea de finanţare nu este corect completată
De exemplu nu poţi să ceri bani
de la mediu dacă completezi că beneficiarii tăi sunt nevăzători sau copii.
Trebuie să citeşti cu atenţie criteriile de eligibilitate.
Planul 2 implică evaluarea
proiectelor de finanţare de către experţii organizaţiilor finanţatoare după
criterii de marketing sau fundraising proprii. Următorul pas este afişarea
rezultatelor :
-
Organizaţii care au câştigat proiectul
-
Organizaţii care au pierdut proiectul
Nu se oferă informaţii
suplimentare nici într-un caz nici în altul. Proiectele de finanţare nu
presupun un limbaj metaforic, psihoemoţional sau complicat ci unul simplu şi
tehnic uşor de citit şi evaluat sau cuantificat. Înainte de a vorbi despre
criterii de eligibilitate să vorbim despre termenii proiectului de finanţare.
a.
Date factuale ale organizaţiei
Sunt date „reci” şi tehnice ale
organizaţiei x de tipul : denumire, adresă, cont bancar, telefon, email,
persoană de contact, funcţie, CV, etc. Aceste date sunt teoretic arhicunoscute
! Toate rubricile trebuie completate.
b.
Titlul proiectului
Implică esenţa proiectului,
ceea ce îl deosebeşte de alte proiecte. Poate să aibă şi un conţinut puternic
emoţional.
De exemplu :
-
Ajută-i să zâmbească
-
Salvaţi Delta
-
Un bătrân o valoare
-
Şi eu cânt etc...
Se stabileşte de comun acord cu
bordul. Titlul trebuie să atragă şi să sensibilizeze.
c.
Misiunea organizaţiei
Reprezintă particularitatea
fundaţiei x sau y. Este un termen general. Cu conotaţii puternic psihologic şi
socioumanitar. De exemplu :
-
Ocrotirea persoanelor cu handicap
-
Ajutarea orfanilor
-
Protejarea mediului
-
Ocrotirea bolnavilor psihic
-
Ajutarea copiilor talentaţi etc.
Misiunea presupune pecetea
organizaţiei x. Ea este scrisă ca un termen general care niciodată nu va fi
atins. Când misiunea „va fi atinsă” organizaţia îşi încetează activitatea.
Teoretic se operează cu
conceptul x beneficiari ajutaţi sau reezolvaţi din totalul estimativ y sau real
z. Nu ajungi niciodată să cuprinzi toţi beneficiarii estimativi sau reali. Dar
tu rezolvi o parte. Cu cât ajuţi mai mulţi beneficiari cu atât eşti mai
eficient. A ajuta înseamnă şi :
-
Crearea autodependenţei beneficiarilor
-
Reintegrarea socială şi profesională
-
Ameliorarea sau rezolvarea problemelor medicale
-
Echilibrarea psihicului uman etc.
Misiunea reprezintă un termen
general, pe care nu-l atingi niciodată dar care caracterizează fundaţia x.
d.
Scopul organizaţiei
Scopul unui proiect reprezintă
rezolvarea problemei. Tehnic : scopul este – stadiu în care dorim să ajungă
problema în urma proiectului. Trebuie definită şi problema.
Ex : Problema : subnutriţia
persoanelor sărace ( copii de regulă ) din zona Zăbrăuţi.
Misiunea : hrănirea săracilor
Scopul : hrănirea a 100 de copii săraci
din zona Zăbrăuţi.
Alt exemplu :
Misiune : promovarea tinerelor talente
Problema : în Bucureşti există mulţi
copii talentaţi la muzică.
Scopul : promovarea şi ajutorarea a 15
copii talentaţi care să cânte la un instrument.
Trebuie identificată şi nevoia
socială. Atenţie a nu se confunda :
-
Misiunea
-
Problema
-
Scopul
Misiunea : termen general care
implică pecetea organizaţiei x
Problema : situaţia
defavorabilă x pentru beneficiarii y. O
stare de fapt negativă care se cere rezolvată.
Scopul : ajutorarea a x
beneficiari care au problema y. Totul se calculează din totalul z.
Producţie : 16:40:11 sâmbătă,
6 octombrie 2012
Pentru informaţii suplimentare
contactaţi-mă la tel : 0766710996
Aveţi
curaj !
Va urma